Vaarplezier de Serie

Vaarplezier de Serie neemt je mee het water op en laat je in korte, informatieve en leuke filmpjes van ongeveer 3 minuten per stuk de belangrijkste onderdelen van varen zien: voorrangsregels, techniek, veiligheid, onderhoud, verlichting, navigatie en nog veel meer. Hieronder vind je een overzicht van de onderwerpen. Heb je zelf een onderwerp dat je behandeld wilt zien? Laat het ons weten!

Vaarplezier de serie, aflevering 1: Trossen los! Vaarplezier de serie brengt je alles wat te maken heeft met leuk, comfortabel en veilig varen. Van betonning, voorrangsregels, verkeersborden, verlichting van schepen, het afmeren van je boot, de box invaren, ankeren, het gebruik van reddingsvesten, verlichting en tekens op bruggen, rekening houden met grote schepen, motoren en de regels omtrent ‘snelle motorboten’: alles komt voorbij bij Vaarplezier de serie. Want als je weet hoe het werkt, wat het doet, waarom het zo is en wat het betekent wordt varen echt véél leuker!

Heb je zelf een onderwerp voor een aflevering van ‘Vaarplezier de serie’? Mail naar info@watersport-tv.nl

Vaarplezier de Serie, aflevering 2: afmeren van de boot. Het afmeren van je boot aan een steiger is belangrijk. Met name het goed leggen van de trossen en springen zorgt ervoor dat je boot niet los kan raken, maar ook dat het bij draaiende wind en golfslag goed op zijn plaats blijft liggen. Welke lijnen, trossen en springen en in welke volgorde je ze ligt zie je in deze aflevering over het aanleggen van je boot aan een steiger. In ‘Vaarplezier de serie’ behandelen we onderwerpen die met de voorrangsregels op het water, betonning, verkeersborden, techniek van schepen, onderhoud aan je boot en nog veel meer te maken hebben.

Vaarplezier de Serie, aflevering 3: verlichting en tekens op bruggen. Kom je bij bruggen in de buurt, dan zie je diverse tekens en verlichting, bijvoorbeeld verkeerslichten. Wat betekenen die? Dat behandelen we het in deze aflevering van Vaarplezier de Serie. Dubbel rood, enkel rood, rood/groen en helemaal groen betekenen allemaal iets anders. De oranje lamp in het midden zegt dat je er onderdoor mag varen, maar wanneer precies? En wat is het verschil tussen een enkele gele ruit en een dubbele gele ruit op een burg. Of de ruiten met rode of groene delen erin? Na deze aflevering weet je er alles van!

Vaarplezier de serie, aflevering 4: wetten en definities. Voordat we aan de voorrangsregels gaan beginnen, leggen we eerst een paar begrippen aan je uit. Waar vind je de voorrangsregels? Wat is stuurboord en wat is bakboord en is dat altijd links of rechts? Wat is eigenlijk een ‘groot schip’? In deze aflevering van Vaarplezier de Serie maken we het duidelijk, zodat je bij de video’s over de voorrangsregels meteen weet waar we het over hebben. Dat is wel zo handig!

Vaarplezier de Serie, aflevering 5: Voorrangsregels op het water: tegengestelde koersen van schepen. Wat zijn de voorrangsregels op het water? In deze aflevering van ‘Vaarplezier de serie’ gaan we in op de voorrangsregels op het water bij tegengestelde koersen van schepen. Wat is een ‘tegengestelde koers’? Dat is als 2 boten recht naar elkaar toe varen. Zodra er kans is op een aanvaring, moeten deze schepen uitwijken. En deze vaarregels behandelen we in deze aflevering, dus krijg je alles te zien over hoe het zit met de voorrangsregels als twee schepen elkaar recht van voren naderen, de zogenoemde ‘tegengestelde koers’.

Vaarplezier de serie, aflevering 6: kruisende koersen (voorrangsregels).  Op het water kom je elkaar vaak met een ‘kruisende koers’ tegen. En dan moet je de voorrangsregels toepassen. Maar wat is eigenlijk een ‘kruisende koers’? Je hebt regels over ‘stuurboordswal houden’ en voorrang verlenen aan grote schepen. Maar ook dat motorboten voorrang verlenen aan door spierkracht voortbewogen schepen. En hoe zit het met de voorrangsregels bij zeilschepen onderling op een kruisende koers? Al deze vragen beantwoorden we in deze aflevering van Vaarplezier de Serie. 

Vaarplezier de Serie, aflevering 7: Oplopende koersen (vaarregels). Wanneer je een ander schip van achteren nadert, moet je de voorrangsregels voor ‘oplopende koersen’ toepassen. Maakt het nog uit of het om motor- of zeilboten gaat? En wat doe je als een groot schip een klein schip oploopt? We behandelen het in deze aflevering van Vaarplezier de Serie.

Vaarplezier de Serie kun je volgen via: www.facebook.com/vaarpleziervaarbewijzen 

Heb je zelf een onderwerp voor een aflevering van ‘Vaarplezier de serie’? Mail naar info@watersport-tv.nl

Vaarplezier de Serie, aflevering 8: reddingsvesten en zwemvesten.

Wat is het verschil tussen een zwemvest en reddingsvest? Wanneer moet je een reddingsvest om als recreatievaarder? En wanneer ben je verplicht reddingsvesten aan boord te hebben? Hoe werken reddingsvesten eigenlijk? En waar met je op letten bij reddingsvesten voor kleine kinderen? Al deze vragen worden behandeld in deze aflevering van Vaarplezier de Serie.

Vaarplezier de Serie, aflevering 9: landvasten, trossen, springen en ankerlijnen.

Hoe lang moeten de landvasten zijn? En welke lijn gebruik je om te ankeren? Wat zijn de verschillen in soorten en materialen? Misschien heb je weleens gehoord van een gevlochten en geslagen lijn. Het zijn allemaal vragen die beantwoord worden in deze aflevering van Vaarplezier de Serie waarvoor Arjen langs ging bij Besto in Heerenveen.

Vaarplezier de serie, aflevering 10: Tonnen en boeien op het water (overdag). Hoe herken je overdag de betekenis van tonnen en boeien op het water? Tijdens het varen kom je diverse tonnen en boeien tegen, meestal ‘betonning’ genaamd. Deze tonnen en boeien kunnen rood, groen, geel en nog andere kleuren zijn. Ze vertellen je waar je wel en niet kunt varen, dus het verschil is belangrijk. Daarom is het belangrijk om te weten wat de laterale betonning en de kardinale tonnen precies betekenen. Tussen de rode en de groene heb je de vaargeul, maar wat als ze zowel rood als groen zijn? En wat betekenen de gele boeien? We leggen het in deze aflevering uit.

Vaarplezier de Serie, aflevering 11: Verkeersborden voor boten. Net als op de weg heb je voor boten ook verkeersborden. Ook als je geen vaarbewijs nodig hebt, moet je die borden wél kunnen lezen. De boetes voor het niet opvolgen van wat er op de verkeersborden staat zijn best hoog.
In deze aflevering van Vaarplezier de serie helpen we iedereen die in een boot het water op gaat. Je kunt verkeersborden namelijk in een paar categorieën indelen en dat helpt alvast enorm om de betekenis te begrijpen. Zo voorkom je dat je per ongeluk ergens vaart waar dat niet mag.

Vaarplezier de Serie, aflevering 12: een buitenboordmotor gebruiken.

Waar moet je op letten als je een buitenboordmotor gaat gebruiken? Buitenboordmotoren zijn prachtige staaltjes van techniek, mooi compact en zeer functioneel. Maar er zijn een paar dingen waar je goed op moet letten als je een buitenboordmotor gebruikt. Belangrijk als je veilig en comfortabel wilt genieten op het water.

Robert Spies van Yamaha Marine legt uit wat er belangrijk is om zorgeloos met een buitenboordmotor te varen en waar je op moet letten voordat je de motor start. Zo zorg je dat je op het water niet voor technische verrassingen komt te staan!

Vaarplezier de Serie, aflevering 13: winteronderhoud van een buitenboordmotor.

Onderhoud is behoud. Dat geldt zeker voor buitenboord motoren. Ieder voorjaar heeft de KNRM handen vol werk aan pleziervaartuigen met motorpech doordat geen winteronderhoud is gedaan.
Voor deze aflevering van Vaarplezier is Arjen Bergijk op bezoek in het servicecentrum van Yamaha en spreekt met Robert Spies over wat allemaal gedaan moet worden om in het voorjaar weer volop vaarplezier te hebben van je BB-motor.

Vaarplezier de Serie, aflevering 14: Vaarwater met grote schepen. Waar moet je rekening mee houden als je met je boot op vaarwater komt waar ook grote en beroepsmatige schepen varen? Hebben ze voorrang? En zo ja, wanneer wel en wanneer niet? Bovendien zijn er een flink aantal plekken in Nederland waar je verplicht stuurboordzijde (rechts) in het vaarwater moet varen, anders creëer je een onveilige situatie en kun je een boete krijgen. In deze aflevering bekijken we hoe je rekening houdt met grote schepen en daarmee jezelf en je gezin veilig houdt.

Vaarplezier de Serie, aflevering 15: Ankeren! Voor anker gaan met je boot is een leuke manier om op het water te relaxen of overnachten. Je hoeft even niet te varen, maar bent wel midden op het water. Als je gaat ankeren moet je met een paar dingen rekening houden. Belangrijk is de plek waar je gaat ankeren, de ondergrond, het soort anker dat je gebruikt en andere schepen om je heen.
In deze aflevering gaan we daarop in en laten we zien hoe je veilig ankert en welke manoeuvres je daarbij kunnen helpen.

Vaarplezier de serie, aflevering 16: verlichting van schepen.

De verlichting van een schip zorgt ervoor dat je gezien wordt als het donker is. Want als je ‘s avonds het water op gaat, moet je natuurlijk kunnen zien waar de andere schepen zijn. Daarom heeft een schip navigatieverlichting. Maar je moet ook kunnen zien wat voor soort schip het is, want dat heeft invloed op de voorrangsregels op het water. Dus wat betekenen heklicht en toplicht? En hoe zie je welke kant van de boot stuurboord is? Hoe herken je een veerpont? En wat betekenen drie toplichten in een driehoek? Je ziet het allemaal in deze aflevering van Vaarplezier de Serie.
Heb je zelf een onderwerp voor een aflevering van ‘Vaarplezier de serie’? Mail naar info@watersport-tv.nl
Illustratie-credit zeilboot: Leidraad voor het Vaarbewijs/ uitgeverij Hollandia.

 

Vaarplezier de serie, aflevering 17: Verlichting van boeien en tonnen. Tonnen en boeien geven op het water aan waar je veilig kunt varen, of juist niet. De betekenis van de tonnen en boeien is dus belangrijk. Maar hoe zit dat ’s nachts? Dan moet je niet alleen kunnen zien waar de tonnen liggen, maar aan het lichtkarakter moet je ook kunnen zien wélke ton of boei het is. En dus: of je er juist wel of niet langs die ene kant moet varen. Of dat je voorrang moet verlenen. In deze aflevering nemen we je daarin mee en leggen we je uit wat de kleuren van de verlichting zijn, hoe de lampen op de tonnen of boeien knipperen en wat je daaruit kunt afleiden. Niet alleen belangrijk voor de cursus Klein Vaarbewijs 1, maar óók als je boot niet vaarbewijsplichtig is? En wil je meer oefening? Doe onze cursus ‘varen in het donker’ (klik hier)v

Vaarplezier de serie, aflevering 18: snelle motorboten.
Een ‘snelle motorboot’ is een motorboot die sneller kan dan 20 km/u. Daar heb je een vaarbewijs voor nodig, maar bovendien gelden voor het varen met snelle motorboten diverse aanvullende eisen. Denk aan het dragen van reddingsvesten. Het aan boord hebben van een brandblusser. Het dragen van dodemanskoord en nog veel meer. Voor al die zaken kun je een bekeuring krijgen als het niet in orde zijn.

In deze aflevering over snelle motorboten leggen we de eisen en voorwaarden haarfijn uit. Zodat je daarna zeker weet dat je ook op snelle motorboot veel Vaarplezier gaat beleven!

Vaarplezier de Serie kun je volgen via: www.facebook.com/vaarpleziervaarbewijzen 

 

Vaarplezier de serie, aflevering 19: de box invaren. Het manoeuvreren met een boot heeft oefening nodig, want elke boot is anders. Maar er zijn wel een paar tips die je goed kunt gebruiken, bijvoorbeeld bij het invaren van een box. Hoe beweegt je boot? Welke lijnen gebruik je en wat doe je op welk moment? De instructeurs van Vaarplezier laten zien hoe je veilig en handig de box invaart in deze aflevering van Vaarplezier de Serie.

Vaarplezier de Serie kun je volgen via: www.facebook.com/vaarpleziervaarbewijzen 

 

Vaarplezier de Serie, aflevering 20: storm. 

Als het hard gaat waaien, moet je boot goed vastleggen. Dat klinkt logisch, maar het gebeurt lang niet altijd goed genoeg. Wat moet je doen als het hard gaat waaien of zelfs stormen? Zorg ervoor dat je landvasten niet teveel ruimte hebben en dat je fenders goed hangen. En let op loshangende kleden. En kan het regenwater wel uit je boot weg?
We nemen het allemaal onder de loep in deze aflevering over hoe je je boot afmeert bij harde wind of storm en daarna ‘stormvast’ ligt. Dat voorkomt schade en verhoogt het Vaarplezier.

 

Vaarplezier de Serie, aflevering 21: bootaccessoires. Wat heb je nodig?

Na de aankoop van een boot heb je allerlei spullen nodig, zoals landvasten, fenders en handige accessoires. Voor de nieuwe boot van Vaarplezier ging Arjen Bergijk langs bij Talamex in Heerenveen waar hij onder leiding van Bob van der Laar allerlei bootspullen ging shoppen. Hoeveel landvasten heb je standaard nodig en van welke lengte? Waarom mag een goede verrekijker aan boord niet ontbreken? Hoe kun je tijdens het varen handig en snel telefoons en iPads opladen? Wanneer heb je een rond schijnend wit licht nodig? Waar bezorg je de jonge bemanning veel fun mee? En hoe kun je een beker of fleshouder ophangen zonder te boren in je boot?

 

Vaarplezier de Serie, aflevering 22: hoe oud moet je zijn om een boot te besturen?

Hoe oud moet je zijn om een boot te mogen besturen? Daar zijn veel misverstanden over! Er zijn in totaal 4 categorieën. Er zijn boten die je mag besturen zonder leeftijdsrestrictie: denk aan kleine zeilboten en roeiboten. Voor andere boten moet je 12, 16 of 18 jaar oud zijn om die te mogen besturen. Daar wordt af en toe streng op gecontroleerd. Het is dus belangrijk om te weten hoe het zit. En het verschil tussen een schipper en een bestuurder van een boot legt Arjen Bergijk je in deze aflevering van Vaarplezier de serie ook meteen uit.

In ‘Vaarplezier de serie’ behandelen we onderwerpen die met de voorrangsregels op het water, betonning, verkeersborden, techniek van schepen, onderhoud aan je boot en nog veel meer te maken hebben.

Vaarplezier de Serie, aflevering 23: reddingsvesten voor kinderen en honden.

Wat is het veiligste reddingsvest voor een kind? Welke zit het lekkerst? Wanneer gebruik je een opblaasbaar reddingsvest en wanneer een reddingsvest met een vaste schuim?
Honden kunnen over het algemeen goed zwemmen. Toch is het verstandig om ze aan boord en tijdens het varen een zwemvest te laten dragen. De vesten zijn voorzien van een lus op de rug, waardoor je je trouwe maatje bij een val overboord, eenvoudig uit het water kunt tillen.
In deze aflevering van Vaarplezier de Serie gaan we op bezoek bij Sebastian Gerritsma van Besto die tekst en uitleg geeft over veilige én prettig zittende reddingsvesten voor kinderen en honden.

Wil je trouwens het verschil tussen reddingsvesten en zwemvesten (voor kinderen en volwassenen) weten, kijk dan naar aflevering 8 van Vaarplezier de Serie over zwemvesten en reddingsvesten.

Vaarplezier de Serie, aflevering 24: waarom een marifoon aan boord?

 

Dat is meteen de eerste vraag aan Geert-Jan van AquaPlanning: waarom heb ik eigenlijk een marifoon nodig, ik heb toch al een telefoon? Het blijkt dat de marifoon véél handiger is op het water dan je denkt. In veiligheidssituaties, om bruggen en sluizen bediend te krijgen en met name voor het contact met andere (grote) schepen op het water. En het allerbelangrijkste: handig om af te spreken waar je na het varen bitterballen gaat eten. “Even dubbel” op de marifoon krijg je daarom ook uitgelegd. Prettig!

 

 

Vaarplezier de Serie, aflevering 25: bootsloten

Boten zijn populair, niet alleen onder watersporters maar ook bij het dievengilde. Jaarlijks worden ruim 1000 pleziervaartuigen gestolen. Bij motoren een veelvoud.
In deze aflevering van Vaarplezier de Serie spreekt Arjen Bergijk met Rob Stelwagen, expert van EOC verzekeringen over hoe je de diefstal van boten, motoren, trailers en andere waardevolle spullen kunt voorkomen.

 

 

Vaarplezier de Serie, aflevering 26: een goed onderhouden boot zorgt voor Vaarplezier 

Een goed onderhouden boot zorgt voor Vaarplezier. Met een boot heb je er een leuke hobby bij, want om je boot is goede staat te houden valt er altijd wel wat te klussen. In deze aflevering van Vaarplezier de serie heeft Arjen Bergijk afgesproken met Alphonso Westerhof-Gerding, expert bij Epifanes, op scheepswerf Kok in Vinkeveen. En natuurlijk gaat het over verf, schilderen, producten en nog veel meer om je boot er piekfijn uit te laten zien.

 

 

Vaarplezier de Serie, aflevering 27: boottrailer rijden en hellingen.

Veel nieuwe watersporters hebben een boot die ze op een trailer naar de waterkant rijden voor een dagje varen. In deze aflevering van ‘Vaarplezier de serie’ laat Arjen Bergijk zien hoe je het beste je boot kunt vastzetten alvorens te gaan rijden. Maar ook hoe je eenmaal aangekomen aan de waterkant je boot rustig, ontspannen maar bovenal veilig kunt hellen.

 

 

Vaarplezier de Serie, aflevering 28: (het verschil tussen) Klein Vaarbewijs 1 en 2.

Wat is het verschil tussen Klein Vaarbewijs 1 en Klein Vaarbewijs 2? Gaat dat om de lengte of de snelheid, of nog iets anders. En is Klein Vaarbewijs 2 ook geldig als je 1 niet hebt? Is het handig om ze tegelijkertijd te halen? In deze aflevering leggen we precies uit waar je Klein Vaarbewijs 1 en wanneer je (aanvullend) Klein Vaarbewijs 2 nodig hebt. En wanneer je ook alweer precies een Klein Vaarbewijs überhaupt nodig hebt.

 

 

Vaarplezier de Serie, aflevering 29: wielwerking van de schroef

De wielwerking van de schroef klinkt ingewikkeld en saai, maar het is juist een ontzettend handig hulpmiddel als je wilt manoeuvreren, aanleggen, wegvaren en door sluizen gaan. We gaan in deze aflevering het principe uitleggen én met praktijkvoorbeelden laten zien hoe dat er uitziet.

 

 

Vaarplezier de Serie, aflevering 30: sluis varen

Met je boot door een sluis is niet eng of gevaarlijk, maar er zijn een paar belangrijke regels én trucs om het goed en veilig te doen. Dat behandelen we in deze aflevering van Vaarplezier de Serie door je mee te nemen door de Roskamsluis in Oudkarspel.

 

 

Vaarplezier de Serie, aflevering 31: soorten ankers.

Ankers zijn er in allerlei uitvoeringen, maten en gewichten. Arjen Bergijk heeft afgesproken met Sebastiaan Gerritsma van Lankhorst Taselaar. De keuze voor een bepaalt anker hangt van diverse factoren af. Zoals het type boot, het gewicht van de boot, maar ook het vaarwater en de bodemgesteldheid hiervan. Naast de ankers hebben Arjen en Sebastiaan het over de ankerlijnen/kettingen en hoe je het beste kunt ankeren in binnenwater.

 

 

Vaarplezier de Serie, aflevering 32: weer-apps

Omdat het weer een belangrijk onderwerp is, besteden we in Vaarplezier de serie hier in twee afleveringen aandacht aan. In deze aflevering bespreekt Arjen Bergrijk met de bekende watersport meteoroloog Henk Huizinga de betrouwbaarheid van de meest gehanteerde apps.
In een volgende aflevering gaan we in op wolken en wat je vooral kunt afleiden van de ‘opbouw’ van deze wolken.

 

 

Vaarplezier de Serie, aflevering 33: Ruik je rotte eieren, pas dan op!

Wat heeft een doosje eieren met Vaarplezier te maken? In eerste instantie niets. Maar wel als je de geur van rotte eieren aan boord van je boot ruikt. Dan is is het een kwestie van snel handelen. Grote kans dat hier sprake is van H2S-gas, oftewel waterstofsulfide. Een sterk ruikend, zeer giftig gas. In deze aflevering van Vaarplezier de serie heeft Arjen Bergijk afgesproken met Hans van Meer, expert van EOC verzekeringen, die uitlegt hoe H2S gas ontstaat. Hoe je dit kunt voorkomen en ook waarom je razendsnel moet handelen als je rotte eieren ruikt aan boord.

 

 

Vaarplezier de Serie, aflevering 34: rompmaterialen

Boten zijn er in allerlei soorten, maten maar ook de materialen waarvan ze gemaakt zijn variëren. Vroeger werden boten vooral van hout gemaakt. De meeste pleziervaartuigen zijn van staal en polyester, maar ook steeds vaker van aluminium. In deze 34e aflevering van Vaarplezier de serie bespreekt Arjen Bergijk de voor-en nadelen van de diverse rompmaterialen.

 

 

Vaarplezier de Serie, aflevering 35: Lijnen gooien en boten vastleggen

Het werpen van een lijn/ landvast om een meerpaal gaat regelmatig mis. In deze 35e aflevering van Vaarplezier de serie demonstreert Arjen Bergijk hoe je een lijn moet werpen. Vervolgens laat hij zien hoe je een kikker/klamp en een bolder moet beleggen.

 

 

Vaarplezier de Serie, aflevering 36: controleren van je reddingsvest

In deze aflevering van Vaarplezier de serie gaat Arjen Bergijk uitgebreid in op het dragen en gebruik van reddingsvesten. Hij heeft hiervoor Sebastiaan Gerritsma van Besto uitgenodigd. Als je aan boord een reddingsvest hebt, dan is het belangrijk om die regelmatig even te checken. Dat kun je eenvoudig zelf doen. Ben je benieuwd hoe een reddingsvest werkt als je onverwachts te water valt? Sebastiaan springt op verzoek van Arjen te water.

 

 

Vaarplezier de Serie, aflevering 37: hoe werkt en gebruik je een boegschroef?

In deze 37e aflevering van Vaarplezier de serie is Arjen Bergijk te gast bij Vetus in Schiedam. Daar heeft hij afgesproken met Geert-Jan Smolders van Vaarschool Aquaplanning om het over boegschroeven te hebben. Over de laatste ontwikkelingen en nieuwste modellen, maar ook hoe gebruik je een boegschroef en wat zijn de voordelen. Dat laatste laten Arjen en Geert-Jan in de praktijk zien tijdens een vaartocht met een sloep in Aalsmeer.

 

 

Vaarplezier de Serie, aflevering 38: elektronisch navigeren

Vroeger gebeurde het navigeren met een sextant en werden papieren (zee)kaarten gebruikt. Voordeel van de huidige navigatie apparatuur is dat die vele toepassingen hebben en zeer gebruiksvriendelijk zijn. Zo worden bijvoorbeeld de kaarten voortdurend geactualiseerd en kun je op het scherm precies zien waar je vaart. De displays worden niet voor niets multifunctioneel genoemd. Je kunt er allerlei andere apparaten aan koppelen, zoals een radar, windmeter en zelfs alle motorgegevens op uitlezen. 

 

 

Vaarplezier de Serie, aflevering 39: varen in de winter.

Door klimaatverandering, zachtere winters, moderne schepen, betere uitrusting en goede kleding kan in principe het jaar rond gevaren worden. Varen in de winter vraagt wel wat extra voorbereidingen. In deze 39e aflevering van Vaarplezier de serie heeft Arjen Bergijk in Aalsmeer afgesproken met Geert-Jan Smolders voor een mooie frisse vaartocht in een sloep. Al varend vertelt Arjen waar je allemaal rekening mee moet houden als je in het winter gaat varen.

 

 

Vaarplezier de Serie, aflevering 40: wolken

Als je gaat varen dan wil je niet plotseling overvallen worden door een forse regenbui, een snel aantrekkende wind of zelfs onweer. Het is daarom verstandig voordat je losgooit maar ook tijdens het varen naar de wolken te kijken. Wat je uit de opbouw van de wolken kunt opmaken, dat vertelt weerman Henk Huizinga van Nimos Meteo in deze aflevering van Vaarplezier de serie aan Arjen Bergijk.

 

 

Vaarplezier de Serie, aflevering 41: Top 3 zelf verhelpen van motorstoringen, deel 1: brandstoffilter vervangen. 

We beginnen een nieuwe reeks van 10 afleveringen van Vaarplezier de serie met een top 3 van de meest voorkomende motorstoringen. In de komende drie afleveringen zullen we die in samenwerking met de Botenwacht belichten en laten zien hoe je deze eenvoudig zelf kunt oplossen. In deze 41e aflevering van Vaarplezier de serie de nummer 1 oorzaak van motorstoringen: het brandstoffilter. Twan, monteur van de Botenwacht laat aan presentator Arjen Bergijk zien hoe je het filter vervangt en geeft hierbij enkele praktische tips.

 

 

Vaarplezier de Serie, aflevering 42: Top 3 zelf verhelpen van motorstoringen, deel 2: impeller vervangen

Na een verstopt brandstoffilter laat Botenwacht monteur Twan Vergeer ditmaal aan presentator Arjen Bergijk zien wat een impeller is, wat die precies doet en hoe je een impeller vervangt. Ook legt hij uit waarom het zo belangrijk is de impeller regelmatig te controleren en altijd een reserve exemplaar aan boord te hebben.

 

 

Vaarplezier de Serie, aflevering 43: Top 3 zelf verhelpen van motorstoringen deel 3: ontluchten

Na een verstopt brandstoffilter, het vervangen van een impeller laat Botenwacht monteur Twan Vergeer ditmaal aan presentator Arjen Bergijk zien hoe je een dieselmotor kunt ontluchten. Dat is bijvoorbeeld belangrijk als je de tank (te ver) hebt leeggevaren, of als je het brandstoffilter hebt verwisseld. 

 

 

Vaarplezier de Serie, aflevering 44: Man over boord!

In deze aflevering van Vaarplezier de serie gaat het over man overboord. Hoe moet je handelen als onverhoopt iemand over boord valt? Met Geert-Jan Smolders van Aquaplanning gaat Arjen Bergijk een vermeende drenkeling redden. Belangrijk is het dat je op de juiste wijze naar de drenkeling vaart, positie kiest, de motor uitzet en de drenkeling aan boord haalt.

 

 

Vaarplezier de Serie, aflevering 45: EHBO aan boord. 

In de vorige aflevering van Vaarplezier de serie hebben Arjen Bergijk en Geert-Jan Smolders een drenkeling, die overboord was gevallen, gered. In deze aflevering gaan we uitgebreid in op EHBO aan boord. Geert-Jan laat zien hoe je dat aanpakt in de beperkte ruimte en welke hulpmiddelen er zijn. 

 

 

Vaarplezier de Serie, aflevering 46: Slepen van een ander (klein) schip. 

Het kan gebeuren dat je gevraagd wordt om een andere boot te slepen of dat je met je eigen boot gesleept moet worden.Je kunt op drie manieren slepen: met twee gekruiste sleeptrossen, langszij of via een lange sleeptros.

1) Met gekruiste sleeptrossen sleep je als het sleepschip onder rustige omstandigheden goed onder controle wilt houden
2) Langszij sleep je als je assistentie wilt verlenen onder rustige omstandigheden en om een schip nauwkeurig op zijn plek te krijgen bv in een haven of een sluis
3) Een lange sleeplijn gebruik je bij golfslag, zodat het sleepschip voldoende ruimte heeft om te bewegen in de golfdalen, een lange sleeptros heeft meer rek.

STUREN IN EEN SLEEP
Bij het langszij slepen maak je de kortste draaicirkel naar de kant van het gesleepte schip. Daar zit de remmende weerstand van het gesleepte schip.
Bij het slepen met een lange tros neemt het gesleepte schip ‘de buitenbocht’ zodat het slepende schip niet wordt gehinderd in zijn manoeuvres.

 

Vaarplezier de Serie, aflevering 47: het trimmen van een buitenboordmotor. 

In deze aflevering van Vaarplezier de serie laat Geert-Jan Smolders aan Arjen Bergrijk zien hoe je een buitenboord motor het beste kunnen trimmen.
Een goed getrimde motor draagt bij aan de vaareigenschappen van een boot, het brandstofgebruik en de snelheid.

 

 

Vaarplezier de Serie, aflevering 48: wat moet je verplicht aan boord hebben?

In deze 48e aflevering van Vaarplezier de serie legt Arjen Bergijk uit wat je verplicht aan boord moet hebben, maar ook wat praktisch is om boord te hebben. Verplicht is bijvoorbeeld dat je boot voorzien moet zijn van een naam. De boot moet herkenbaar zijn. Uitzondering geldt voor hele kleine boten, bijvoorbeeld een rubberboot. Bovendien moet je het Binnenvaart Politie Reglement, in boekvorm of digitaal, bij je hebben. Je moet een geluidsignaal kunnen geven, dus een toeter aan boord hebben. Voor een snelle motorboot gelden aanvullende eisen, zoals een registratienummer op de romp. Wat nog meer, dat legt Arjen haarfijn uit in deze aflevering.

 

 

Vaarplezier de Serie, aflevering 49: varen in Amsterdam

Amsterdam is één van de mooiste steden ter wereld. Daar varen met je eigen boot is geweldig: meer dan 100 km aan grachten en uitzicht op schitterend 17e eeuws Werelderfgoed. Het is op veel plekken wel nauw met veel blinde bochten, en genoeg ander vaarverkeer zoals de rondvaartboten. En grachten waar eenrichtingsverkeer geldt!
Hoe je veilig en met veel plezier kunt varen door Amsterdam dat legt Arjen Bergijk je uit in de 49e aflevering van Vaarplezier de serie.

 

 

Vaarplezier de Serie, aflevering 50: 1.000.000 views en luisteraars voor Vaarplezier de Serie, Stuurmanskunsten en de Vaarplezier Podcast. 

Een bijzonder moment tijdens de Hiswa te Water 2023 waar een belangrijke mijlpaal werd gevierd. De Watersport series Vaarplezier en Stuurmanskunsten, samen met de Vaarplezier Podcast, zijn inmiddels 1 miljoen keer bekeken en beluisterd. In de stand van Vaarplezier werd daar met champagne en het uitreiken van Awards aan de initiatiefnemers Arjen Bergijk, Ronald Zweerman, Bert Bosman en Eric van Staten en de diverse partners bij stil gestaan. Namens HISWA-RECRON was directeur Geert Dijks aanwezig die het belang van onder meer Vaarplezier de serie benadrukte.
De laagdrempelige serie, waarvan bijna 50 afleveringen online staan, worden mogelijk gemaakt door diverse partners, zoals Lankhorst Taselaar, Besto, EOC verzekeringen en Vetus.

 

 

Stuurmanskunsten, aflevering 1.

 

In Stuurmanskunsten gaat Vaarplezier-instructeur Ronald Zweerman op pad met Shannon van Beek. In deze eerste aflevering vertelt hij over de werking van de motor. Wat moet je controleren voor de afvaart, hoe start je de motor, welke veiligheidsmiddelen moet je aan boord hebben en hoe vaar je voor de eerste keer de haven uit?

 

Stuurmanskunsten, aflevering 2.

 

In Stuurmanskunsten gaat Vaarplezier-instructeur Ronald Zweerman op pad met Shannon van Beek. In deze tweede aflevering gaan ze varen en legt Ronald uit hoe de draaicirkel van de boot werkt en waar je dat voor moet weten. Welke kant draait je schroef op en hoe gebruik je dat voor manoeuvres? En hoe maak je een noodstop en waar moet je dan op letten?

 

Stuurmanskunsten, aflevering 3.

 

In Stuurmanskunsten gaat Vaarplezier-instructeur Ronald Zweerman op pad met Shannon van Beek. Deze keer gaan ze keren in nauw vaarwater, maar eerst krijgt Shannon een lesje knopen. Want je moet je boot ook goed kunnen vastleggen, anders ligt die niet meer waar je hem hebt achter gelaten als je terug komt. 

 

Stuurmanskunsten, aflevering 4.

 

In Stuurmanskunsten gaat Vaarplezier-instructeur Ronald Zweerman op pad met Shannon van Beek. In de laatste aflevering van deze serie gaat het over aanleggen en afmeren en de box invaren. Waar moet je op letten? Wat is belangrijk? Het komt allemaal voorbij.

 

Doe nu een Vaarplezier-cursus dicht in de buurt:

  • Zoek een locatie naar keuze
  • Selecteer een geschikte datum
  • U kunt nu de cursus boeken en betalen
  • Zodra u betaald heeft, ontvangt u een mail met de uitleg hoe u de praktijkdag kunt selecteren. Die zijn er in ruime hoeveelheden, zowel in het weekend als op doordeweekse dagen! Maakt u zich dus geen zorgen dat u geen geschikte datum vindt.
  • Wilt u graag een uitgebreidere uitleg, klik dan hier
  • Tip: wilt u thuis weinig leren, boek dan het “niet-meer-thuis-leren-pakket” erbij: u krijgt dan één extra theoriedag én onze cursus ‘varen in het donker’ in Amsterdam. Dan krijgt u alle stof uitgebreid aangeboden en hoeft u thuis echt bijna niets meer te leren.
  • , Vaarplezier de Serie, Vaarplezier

    Vaarplezier de Serie

     160,00 235,00 inclusief btw

    [et_pb_section fb_built=”1″ prev_background_color=”#ffffff” _builder_version=”4.16″ use_background_color_gradient=”on” background_color_gradient_stops=”rgba(0,159,228,0) 22%|rgba(29,112,184,0.64) 86%” background_color_gradient_overlays_image=”on” background_color_gradient_start=”rgba(0,159,228,0)” b

    De cursus Klein Vaarbewijs 1 van Vaarplezier bestaat uit twee dagen, waarvan één normale theoriedag en één dag theorie-op-de-boot. Tijdens de eerste theoriedag nemen we alle stof door, leggen we uit waar je speciaal op moet letten en hoe je belangrijke zaken gemakkelijk kunt onthouden. Met de theorie-op-de-boot (TOB) gaan we het water op om de voorrangsregels, de verkeersborden en de betonning in de praktijk te zien én te oefenen. Daarbij wordt de theorie over aanleggen, invaren, de wielwerking van je schroef, veiligheid en techniek laten zien. Na deze dagen kan je alle stof rustig doorkijken in ons theorieboek en ben je helemaal klaar voor je examen! LET OP: het theoretisch examen leg je af bij het CBR.

    De cursus is compleet te boeken voor € 235,-. Voor het volgen van de theorie-op-de-boot dag in het weekend geldt een kleine toeslag. Voor deze prijs krijg je theorieles op de boot, wat zorgt voor een snellere en efficiëntere leerervaring. Dankzij deze unieke aanpak heb je bij ons een slagingspercentage van 92% op het eerste examen! Zo bespaar je kosten op herexamens bij het CBR. Daarnaast ben je kosten kwijt voor het theorieboek (€ 20,99) en het theorie examen (€ 50,55) die je aflegt bij het CBR (examinerende instantie in Nederland).

    Amsterdam DeLaMar Recordpoging 11-01-2025 - Voldoende plekken -  160,00 inclusief btw
    Zaandam 22-02-2025 - Voldoende plekken -  235,00 inclusief btw
    Afferden (Nijmegen) 08-03-2025 - Voldoende plekken -  235,00 inclusief btw
    Sneek 23-03-2025 - Voldoende plekken -  235,00 inclusief btw
    Amsterdam Noord 30-03-2025 - Voldoende plekken -  235,00 inclusief btw
    Rotterdam Zeekadetkorps 05-04-2025 - Voldoende plekken -  235,00 inclusief btw
  • Veelgestelde vragen

    Waarom is het handig om het Klein Vaarbewijs te halen, ook als ik het niet verplicht hoef te hebben?

    Omdat u wél de regels moet kennen. U kunt het vergelijken met fietsen: ook daarvoor hebt u geen rijbewijs nodig, maar u krijgt wel een bekeuring als u op de stoep fietst. Zo is het ook met varen; als u overtredingen begaat, kunt u daar voor bekeurd worden. En dat gebeurt ook regelmatig!

    Wanneer is het Klein Vaarbewijs verplicht?

    Als u in een boot vaart die langer is dan 15 meter of sneller kan dan 20 km/h, bent u volgens de wet verplicht het Klein Vaarbewijs te hebben en te kunnen tonen bij controle. In het buitenland kunt u meestal pas een boot huren als u een ICC kunt laten zien. Die behaalt u tegenwoordig automatisch met uw diploma Klein Vaarbewijs in Nederland.
    Maar los van deze verplichting wordt u wél geacht de regels, borden en betonning te kennen als u het water op gaat. U kunt een boete krijgen als u daar fouten mee maakt. Dus gaat u het water op, is het sowieso raadzaam het Klein Vaarbewijs te halen.

    Wat is het verschil tussen Klein Vaarbewijs 1 en 2?

    Dat heeft te maken met het vaargebied: Klein Vaarbewijs 1 is geldig op de binnenwateren, Klein Vaarbewijs 2 ook op ruimer water, waaronder het IJsselmeer, Markermeer, Waddenzee, Westerschelde, Oosterschelde en Eems/Dollard. Kijk voor meer informatie op https://vaarplezier.nl/blog/vaarbewijs-1-of-2/

    Waarom een cursus Klein Vaarbewijs 1 bij Vaarplezier?

    Omdat Vaarplezier theorie en praktijk aan elkaar koppelt. Met slechts twee lesdagen, waarvan één theorie en één praktijk krijgt u de lesstof op een gemakkelijke en overzichtelijke manier gepresenteerd, oefent u op de praktijkdag daadwerkelijk met de boot zelf en gaat u met medecursisten alle vaarregels, betonning en verkeersborden oefenen en in de praktijk zien.

    Waarom zit er ook praktijk in de Vaarplezier-cursus?

    Omdat het leuk is én helpt u beter voor te bereiden op het examen. Er zou diverse onderdelen van de theorie, die best lastig zijn als u weinig vaart en deze onderdelen niet al in de praktijk hebt ervaren. Denk bijvoorbeeld aan de wielwerking van de schroef, of het afvaren op de spring van de boot. Klinkt nu ingewikkeld, maar als u dat een paar geoefend heeft aan boord van één van onze lesboten, kent dat geen geheimen meer voor u! En ook de voorrangsregels, verkeersborden en techniek worden veel eenvoudiger als u het eens in de praktijk van een ervaren docent krijgt uitgelegd en u er zelf mee mag oefenen.

    Dus met de praktijkdag erbij, komt u veel beter voorbereid aan de start van het examen. En dat is te zien aan onze slagingspercentages!

    Hoe boek ik een cursus Klein Vaarbewijs 1 bij Vaarplezier?

    Dat is heel simpel:

    • U kiest in het boekingsscherm een locatie en vervolgens een datum waarop u de theoriedag wilt volgen
    • U boekt en betaalt de cursus
    • Zodra u betaald heeft, ontvangt u een mail met de uitleg hoe u de praktijkdag kunt selecteren. Die zijn er in ruime hoeveelheden, zowel in het weekend als op doordeweekse dagen! Maakt u zich dus geen zorgen dat u geen geschikte datum vindt.

    Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.