Vaarplezier de Serie

Theorie & Praktijk

 92% geslaagden de eerste keer!

 Compleet & praktisch

Vaarplezier de Serie neemt je mee het water op en laat je in korte, informatieve en leuke filmpjes van ongeveer 3 minuten per stuk de belangrijkste onderdelen van varen zien: voorrangsregels, techniek, veiligheid, onderhoud, verlichting, navigatie en nog veel meer. Hieronder vind je een overzicht van de onderwerpen. Heb je zelf een onderwerp dat je behandeld wilt zien? Laat het ons weten!

Vaarplezier de serie, aflevering 1: Trossen los! Vaarplezier de serie brengt je alles wat te maken heeft met leuk, comfortabel en veilig varen. Van betonning, voorrangsregels, verkeersborden, verlichting van schepen, het afmeren van je boot, de box invaren, ankeren, het gebruik van reddingsvesten, verlichting en tekens op bruggen, rekening houden met grote schepen, motoren en de regels omtrent ‘snelle motorboten’: alles komt voorbij bij Vaarplezier de serie. Want als je weet hoe het werkt, wat het doet, waarom het zo is en wat het betekent wordt varen echt véél leuker!

Heb je zelf een onderwerp voor een aflevering van ‘Vaarplezier de serie’? Mail naar info@watersport-tv.nl

Vaarplezier de Serie, aflevering 2: afmeren van de boot. Het afmeren van je boot aan een steiger is belangrijk. Met name het goed leggen van de trossen en springen zorgt ervoor dat je boot niet los kan raken, maar ook dat het bij draaiende wind en golfslag goed op zijn plaats blijft liggen. Welke lijnen, trossen en springen en in welke volgorde je ze ligt zie je in deze aflevering over het aanleggen van je boot aan een steiger. In ‘Vaarplezier de serie’ behandelen we onderwerpen die met de voorrangsregels op het water, betonning, verkeersborden, techniek van schepen, onderhoud aan je boot en nog veel meer te maken hebben.

Vaarplezier de Serie, aflevering 3: verlichting en tekens op bruggen. Kom je bij bruggen in de buurt, dan zie je diverse tekens en verlichting, bijvoorbeeld verkeerslichten. Wat betekenen die? Dat behandelen we het in deze aflevering van Vaarplezier de Serie. Dubbel rood, enkel rood, rood/groen en helemaal groen betekenen allemaal iets anders. De oranje lamp in het midden zegt dat je er onderdoor mag varen, maar wanneer precies? En wat is het verschil tussen een enkele gele ruit en een dubbele gele ruit op een burg. Of de ruiten met rode of groene delen erin? Na deze aflevering weet je er alles van!

Vaarplezier de serie, aflevering 4: wetten en definities. Voordat we aan de voorrangsregels gaan beginnen, leggen we eerst een paar begrippen aan je uit. Waar vind je de voorrangsregels? Wat is stuurboord en wat is bakboord en is dat altijd links of rechts? Wat is eigenlijk een ‘groot schip’? In deze aflevering van Vaarplezier de Serie maken we het duidelijk, zodat je bij de video’s over de voorrangsregels meteen weet waar we het over hebben. Dat is wel zo handig!

Vaarplezier de Serie, aflevering 5: Voorrangsregels op het water: tegengestelde koersen van schepen. Wat zijn de voorrangsregels op het water? In deze aflevering van ‘Vaarplezier de serie’ gaan we in op de voorrangsregels op het water bij tegengestelde koersen van schepen. Wat is een ‘tegengestelde koers’? Dat is als 2 boten recht naar elkaar toe varen. Zodra er kans is op een aanvaring, moeten deze schepen uitwijken. En deze vaarregels behandelen we in deze aflevering, dus krijg je alles te zien over hoe het zit met de voorrangsregels als twee schepen elkaar recht van voren naderen, de zogenoemde ‘tegengestelde koers’.

Vaarplezier de serie, aflevering 6: kruisende koersen (voorrangsregels).  Op het water kom je elkaar vaak met een ‘kruisende koers’ tegen. En dan moet je de voorrangsregels toepassen. Maar wat is eigenlijk een ‘kruisende koers’? Je hebt regels over ‘stuurboordswal houden’ en voorrang verlenen aan grote schepen. Maar ook dat motorboten voorrang verlenen aan door spierkracht voortbewogen schepen. En hoe zit het met de voorrangsregels bij zeilschepen onderling op een kruisende koers? Al deze vragen beantwoorden we in deze aflevering van Vaarplezier de Serie. 

Vaarplezier de Serie, aflevering 7: Oplopende koersen (vaarregels). Wanneer je een ander schip van achteren nadert, moet je de voorrangsregels voor ‘oplopende koersen’ toepassen. Maakt het nog uit of het om motor- of zeilboten gaat? En wat doe je als een groot schip een klein schip oploopt? We behandelen het in deze aflevering van Vaarplezier de Serie.

Vaarplezier de Serie kun je volgen via: www.facebook.com/vaarpleziervaarbewijzen 

Heb je zelf een onderwerp voor een aflevering van ‘Vaarplezier de serie’? Mail naar info@watersport-tv.nl

Vaarplezier de Serie, aflevering 8: reddingsvesten en zwemvesten.

Wat is het verschil tussen een zwemvest en reddingsvest? Wanneer moet je een reddingsvest om als recreatievaarder? En wanneer ben je verplicht reddingsvesten aan boord te hebben? Hoe werken reddingsvesten eigenlijk? En waar met je op letten bij reddingsvesten voor kleine kinderen? Al deze vragen worden behandeld in deze aflevering van Vaarplezier de Serie.

Vaarplezier de Serie, aflevering 9: landvasten, trossen, springen en ankerlijnen.

Hoe lang moeten de landvasten zijn? En welke lijn gebruik je om te ankeren? Wat zijn de verschillen in soorten en materialen? Misschien heb je weleens gehoord van een gevlochten en geslagen lijn. Het zijn allemaal vragen die beantwoord worden in deze aflevering van Vaarplezier de Serie waarvoor Arjen langs ging bij Besto in Heerenveen.

Vaarplezier de serie, aflevering 10: Tonnen en boeien op het water (overdag). Hoe herken je overdag de betekenis van tonnen en boeien op het water? Tijdens het varen kom je diverse tonnen en boeien tegen, meestal ‘betonning’ genaamd. Deze tonnen en boeien kunnen rood, groen, geel en nog andere kleuren zijn. Ze vertellen je waar je wel en niet kunt varen, dus het verschil is belangrijk. Daarom is het belangrijk om te weten wat de laterale betonning en de kardinale tonnen precies betekenen. Tussen de rode en de groene heb je de vaargeul, maar wat als ze zowel rood als groen zijn? En wat betekenen de gele boeien? We leggen het in deze aflevering uit.

Vaarplezier de Serie, aflevering 11: Verkeersborden voor boten. Net als op de weg heb je voor boten ook verkeersborden. Ook als je geen vaarbewijs nodig hebt, moet je die borden wél kunnen lezen. De boetes voor het niet opvolgen van wat er op de verkeersborden staat zijn best hoog.
In deze aflevering van Vaarplezier de serie helpen we iedereen die in een boot het water op gaat. Je kunt verkeersborden namelijk in een paar categorieën indelen en dat helpt alvast enorm om de betekenis te begrijpen. Zo voorkom je dat je per ongeluk ergens vaart waar dat niet mag.

Vaarplezier de Serie, aflevering 12: een buitenboordmotor gebruiken.

Waar moet je op letten als je een buitenboordmotor gaat gebruiken? Buitenboordmotoren zijn prachtige staaltjes van techniek, mooi compact en zeer functioneel. Maar er zijn een paar dingen waar je goed op moet letten als je een buitenboordmotor gebruikt. Belangrijk als je veilig en comfortabel wilt genieten op het water.

Robert Spies van Yamaha Marine legt uit wat er belangrijk is om zorgeloos met een buitenboordmotor te varen en waar je op moet letten voordat je de motor start. Zo zorg je dat je op het water niet voor technische verrassingen komt te staan!

Vaarplezier de Serie, aflevering 13: winteronderhoud van een buitenboordmotor. 

Onderhoud is behoud. Dat geldt zeker voor buitenboord motoren. Ieder voorjaar heeft de KNRM handen vol werk aan pleziervaartuigen met motorpech doordat geen winteronderhoud is gedaan.
Voor deze aflevering van Vaarplezier is Arjen Bergijk op bezoek in het servicecentrum van Yamaha en spreekt met Robert Spies over wat allemaal gedaan moet worden om in het voorjaar weer volop vaarplezier te hebben van je BB-motor.

Vaarplezier de Serie, aflevering 14: Vaarwater met grote schepen. Waar moet je rekening mee houden als je met je boot op vaarwater komt waar ook grote en beroepsmatige schepen varen? Hebben ze voorrang? En zo ja, wanneer wel en wanneer niet? Bovendien zijn er een flink aantal plekken in Nederland waar je verplicht stuurboordzijde (rechts) in het vaarwater moet varen, anders creëer je een onveilige situatie en kun je een boete krijgen. In deze aflevering bekijken we hoe je rekening houdt met grote schepen en daarmee jezelf en je gezin veilig houdt.

Vaarplezier de Serie, aflevering 15: Ankeren! Voor anker gaan met je boot is een leuke manier om op het water te relaxen of overnachten. Je hoeft even niet te varen, maar bent wel midden op het water. Als je gaat ankeren moet je met een paar dingen rekening houden. Belangrijk is de plek waar je gaat ankeren, de ondergrond, het soort anker dat je gebruikt en andere schepen om je heen.
In deze aflevering gaan we daarop in en laten we zien hoe je veilig ankert en welke manoeuvres je daarbij kunnen helpen.

Vaarplezier de serie, aflevering 16: verlichting van schepen.

De verlichting van een schip zorgt ervoor dat je gezien wordt als het donker is. Want als je ’s avonds het water op gaat, moet je natuurlijk kunnen zien waar de andere schepen zijn. Daarom heeft een schip navigatieverlichting. Maar je moet ook kunnen zien wat voor soort schip het is, want dat heeft invloed op de voorrangsregels op het water. Dus wat betekenen heklicht en toplicht? En hoe zie je welke kant van de boot stuurboord is? Hoe herken je een veerpont? En wat betekenen drie toplichten in een driehoek? Je ziet het allemaal in deze aflevering van Vaarplezier de Serie.
Heb je zelf een onderwerp voor een aflevering van ‘Vaarplezier de serie’? Mail naar info@watersport-tv.nl
Illustratie-credit zeilboot: Leidraad voor het Vaarbewijs/ uitgeverij Hollandia.

 

Vaarplezier de serie, aflevering 17: Verlichting van boeien en tonnen. Tonnen en boeien geven op het water aan waar je veilig kunt varen, of juist niet. De betekenis van de tonnen en boeien is dus belangrijk. Maar hoe zit dat ’s nachts? Dan moet je niet alleen kunnen zien waar de tonnen liggen, maar aan het lichtkarakter moet je ook kunnen zien wélke ton of boei het is. En dus: of je er juist wel of niet langs die ene kant moet varen. Of dat je voorrang moet verlenen. In deze aflevering nemen we je daarin mee en leggen we je uit wat de kleuren van de verlichting zijn, hoe de lampen op de tonnen of boeien knipperen en wat je daaruit kunt afleiden. Niet alleen belangrijk voor de cursus Klein Vaarbewijs 1, maar óók als je boot niet vaarbewijsplichtig is? En wil je meer oefening? Doe onze cursus ‘varen in het donker’ (klik hier)

Vaarplezier de serie, aflevering 18: snelle motorboten.
Een ‘snelle motorboot’ is een motorboot die sneller kan dan 20 km/u. Daar heb je een vaarbewijs voor nodig, maar bovendien gelden voor het varen met snelle motorboten diverse aanvullende eisen. Denk aan het dragen van reddingsvesten. Het aan boord hebben van een brandblusser. Het dragen van dodemanskoord en nog veel meer. Voor al die zaken kun je een bekeuring krijgen als het niet in orde zijn.

In deze aflevering over snelle motorboten leggen we de eisen en voorwaarden haarfijn uit. Zodat je daarna zeker weet dat je ook op snelle motorboot veel Vaarplezier gaat beleven!

Vaarplezier de Serie kun je volgen via: www.facebook.com/vaarpleziervaarbewijzen 

 

Vaarplezier de serie, aflevering 19: de box invaren. Het manoeuvreren met een boot heeft oefening nodig, want elke boot is anders. Maar er zijn wel een paar tips die je goed kunt gebruiken, bijvoorbeeld bij het invaren van een box. Hoe beweegt je boot? Welke lijnen gebruik je en wat doe je op welk moment? De instructeurs van Vaarplezier laten zien hoe je veilig en handig de box invaart in deze aflevering van Vaarplezier de Serie.

Vaarplezier de Serie kun je volgen via: www.facebook.com/vaarpleziervaarbewijzen 

 

Vaarplezier de Serie, aflevering 20: storm. 

Als het hard gaat waaien, moet je boot goed vastleggen. Dat klinkt logisch, maar het gebeurt lang niet altijd goed genoeg. Wat moet je doen als het hard gaat waaien of zelfs stormen? Zorg ervoor dat je landvasten niet teveel ruimte hebben en dat je fenders goed hangen. En let op loshangende kleden. En kan het regenwater wel uit je boot weg?
We nemen het allemaal onder de loep in deze aflevering over hoe je je boot afmeert bij harde wind of storm en daarna ‘stormvast’ ligt. Dat voorkomt schade en verhoogt het Vaarplezier.

 

Doe nu een Vaarplezier-cursus dicht in de buurt:

  • Zoek een locatie naar keuze
  • Selecteer een geschikte datum
  • U kunt nu de cursus boeken en betalen
  • Zodra u betaald heeft, ontvangt u een mail met de uitleg hoe u de praktijkdag kunt selecteren. Die zijn er in ruime hoeveelheden, zowel in het weekend als op doordeweekse dagen! Maakt u zich dus geen zorgen dat u geen geschikte datum vindt.
  • Wilt u graag een uitgebreidere uitleg, klik dan hier
  • Tip: wilt u thuis weinig leren, boek dan het “niet-meer-thuis-leren-pakket” erbij: u krijgt dan één extra theoriedag én onze cursus ‘varen in het donker’ in Amsterdam. Dan krijgt u alle stof uitgebreid aangeboden en hoeft u thuis echt bijna niets meer te leren.

Veelgestelde vragen

Waarom is het handig om het Klein Vaarbewijs te halen, ook als ik het niet verplicht hoef te hebben?

Omdat u wél de regels moet kennen. U kunt het vergelijken met fietsen: ook daarvoor hebt u geen rijbewijs nodig, maar u krijgt wel een bekeuring als u op de stoep fietst. Zo is het ook met varen; als u overtredingen begaat, kunt u daar voor bekeurd worden. En dat gebeurt ook regelmatig!

Wanneer is het Klein Vaarbewijs verplicht?

Als u in een boot vaart die langer is dan 15 meter of sneller kan dan 20 km/h, bent u volgens de wet verplicht het Klein Vaarbewijs te hebben en te kunnen tonen bij controle. In het buitenland kunt u meestal pas een boot huren als u een ICC kunt laten zien. Die behaalt u tegenwoordig automatisch met uw diploma Klein Vaarbewijs in Nederland.
Maar los van deze verplichting wordt u wél geacht de regels, borden en betonning te kennen als u het water op gaat. U kunt een boete krijgen als u daar fouten mee maakt. Dus gaat u het water op, is het sowieso raadzaam het Klein Vaarbewijs te halen.

Wat is het verschil tussen Klein Vaarbewijs 1 en 2?

Dat heeft te maken met het vaargebied: Klein Vaarbewijs 1 is geldig op de binnenwateren, Klein Vaarbewijs 2 ook op ruimer water, waaronder het IJsselmeer, Markermeer, Waddenzee, Westerschelde, Oosterschelde en Eems/Dollard. Zie de exacte formulering op https://www.vamex.nl/home/klein-vaarbewijs-2

Waarom een cursus Klein Vaarbewijs 1 bij Vaarplezier?

Omdat Vaarplezier theorie en praktijk aan elkaar koppelt. Met slechts twee lesdagen, waarvan één theorie en één praktijk krijgt u de lesstof op een gemakkelijke en overzichtelijke manier gepresenteerd, oefent u op de praktijkdag daadwerkelijk met de boot zelf en gaat u met medecursisten alle vaarregels, betonning en verkeersborden oefenen en in de praktijk zien.

Waarom zit er ook praktijk in de Vaarplezier-cursus?

Omdat het leuk is én helpt u beter voor te bereiden op het examen. Er zou diverse onderdelen van de theorie, die best lastig zijn als u weinig vaart en deze onderdelen niet al in de praktijk hebt ervaren. Denk bijvoorbeeld aan de wielwerking van de schroef, of het afvaren op de spring van de boot. Klinkt nu ingewikkeld, maar als u dat een paar geoefend heeft aan boord van één van onze lesboten, kent dat geen geheimen meer voor u! En ook de voorrangsregels, verkeersborden en techniek worden veel eenvoudiger als u het eens in de praktijk van een ervaren docent krijgt uitgelegd en u er zelf mee mag oefenen.

Dus met de praktijkdag erbij, komt u veel beter voorbereid aan de start van het examen. En dat is te zien aan onze slagingspercentages!

Hoe boek ik een cursus Klein Vaarbewijs 1 bij Vaarplezier?

Dat is heel simpel:

  • U kiest in het boekingsscherm een locatie en vervolgens een datum waarop u de theoriedag wilt volgen
  • U boekt en betaalt de cursus
  • Zodra u betaald heeft, ontvangt u een mail met de uitleg hoe u de praktijkdag kunt selecteren. Die zijn er in ruime hoeveelheden, zowel in het weekend als op doordeweekse dagen! Maakt u zich dus geen zorgen dat u geen geschikte datum vindt.

Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Deze website is gemaakt door Bugloos.