Marifoon (VHF): communicatie op het water
Wat zou het handig zijn als er een marifoon zou zijn voor in de auto. Op een drukke parkeerplaats kun je dan even die groene auto vragen of hij iets naar voren wil rijden zodat iedereen erlangs kan. Of voor de zekerheid even melden dat er na die scherpe bocht een paar auto’s stilstaan.
Wat is een Marifoon?
Op het water vinden we het heel gewoon om een boot te vragen of hij opzij wil gaan zodat iedereen erlangs kan. Daarmee is de marifoon een onmisbaar communicatieapparaat voor schepen. Met één druk op de zendknop praat je met alle schepen in de buurt, met havens, sluizen en reddingsdiensten. Met 25 km bereik tussen schepen en makkelijk 50 km naar de kustwacht wordt je boodschap bijna altijd ontvangen.
Waarom een marifoon aan boord?
Veiligheid op het water
Een marifoon stelt je in staat om noodoproepen te doen naar reddingsdiensten en om contact te maken met andere watergebruikers. Voor het varen op ruim water, en zeker op zee, biedt het apparaat cruciale hulp bij noodsituaties. Het apparaat bijvoorbeeld worden gebruikt voor het opsporen van drenkelingen of het vragen om doktershulp. Kortom, een marifoon kan levens redden.
Verplichte uitrusting voor grote schepen
Voor grote schepen is het verplicht om ten minste één marifoon aan boord te hebben. De term ‘groot schip’ verwijst naar schepen die langer zijn dan 20 meter. Bovendien bestaat er tijdens het varen een meld- en uitluisterplicht. Op sommige vaarwegen moeten grote schepen zelfs twee marifoons hebben: één voor communicatie tussen schepen en één voor contact met scheepvaartdiensten.
Kleine schepen
Kleine schepen hoeven niet per se een marifoon aan boord te hebben. Als kleine schepen echter een marifoon hebben, geldt er een uitluisterplicht tijdens het schutten bij sluizen en op vaarwegen die onder een verkeersdienst vallen. Bij de sluis staat vaak een blauw bord met het betreffende marifoonkanaal.
Bedieningscertificaat
Wanneer je een marifoon aan boord hebt, moet een van de opvarenden een marifoonbedieningscertificaat bezitten. Ook moet er een registratiebewijs van de marifoon en het Handboek voor de Marifonie in de Binnenvaart aan boord zijn. Zonder deze documenten mag je geen marifoon aan boord hebben, of deze moet volledig onklaar worden gemaakt.
Kanalen
De kanaalnummers staan vermeld in de Wateralmanak 2, in het Handboek voor de Marifonie in de Binnenvaart en op de kaart. Belangrijke kanalen om te kennen zijn de noodkanalen. Op groot open water, zoals het IJsselmeer of de Waddenzee, is kanaal 16 het noodkanaal, of het kanaal van de plaatselijke verkeersdienst. Op kanalen, rivieren en kleine meren is kanaal 10 het noodkanaal, of het blokkanaal van dat water.
Vervanging geluidsseinen
De marifoon heeft grotendeels de geluidsseinen vervangen. Grote schepen communiceren via de marifoon, terwijl kleine schepen vaak niet bereikbaar zijn via deze communicatievorm. Daarom worden door grote schepen alleen nog geluidsseinen gegeven als er een gevaar voor aanvaring dreigt.
Cursus
Vaarplezier biedt in samenwerking met AquaPlanning de SRC cursus marifonie. Deze is geldig als basiscertificaat en je mag hetzelfde als met Marcom B. De hele cursus rond je in één dag af, inclusief het examen. Tijdens deze klassikale cursus oefen je met realistisch werkende marifonen en sluit je de dag af met het marifoonexamen. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere:
- Marifoonoproepen voor aanloop Maasmond en Scheveningen
- Verkeersposten op binnenwater
- DSC en Distress oproepen
- EPIRB (wereldwijd noodbaken) en SART (noodbaken voor nabije schepen)
Dankzij deze praktische opzet slaagt bijna iedereen in één keer voor het marifoonexamen. Voor deelname aan deze cursus is geen basiscertificaat marifonie nodig, in tegenstelling tot Marcom-B.