Aspirant Schipper (Groot Vaarbewijs)

Onze opleiding Aspirant-schipper is onderdeel van het behalen van het EU Kwalificatiecertificaat Schipper (voorheen: Groot Vaarbewijs). Aspirant Schipper bevat de 6 theorievakken die je nodig hebt voor het EU Kwalificatiecertificaat Schipper. Daarnaast doe je nog een examen op de simulator en afhankelijk van je vooropleiding nog het operationeel level Matroos.

De meest recente opleiding is op 25 september j.l. van start gegaan. Ben je geïnteresseerd? Stuur ons een mail om je belangstelling kenbaar te maken en wanneer je de opleiding zou willen doen. 

Om het EU Kwalificatiecertificaat (voorheen Groot Vaarbewijs) te halen, doet u na het behalen van Aspirant-Schipper nog het simulatorexamen. Op de nieuwe erkende Fullmission simulatoren bij het STC wordt u voor de praktijkexamens Reisvoorbereiding en Reisuitvoering op examenniveau gebracht. De planning tijdens deze 3-daagse cursus is als volgt:

1 dag: Varen op de simulator in diverse vaargebieden, op rivieren en kanalen
1 dag: Les voor het onderdeel Reisuitvoering en praktijkexamen CBR op de simulator van ongeveer 2,5 uur
1 dag: Les voor het onderdeel Reisplanning en stabiliteit en aan het einde van deze dag examen CBR
Heeft u na het behalen van deze examens minimaal 540 dagen vaartijd opgebouwd, bent u in het bezit van het marifooncertificaat, het diploma Aspirant Schipper en een voldoende resultaat voor het Praktijkexamen Matroos (of minimaal de functie Matroos in het dienstboekje), dan kunt u bij het CBR het nieuwe EU-kwalificatiecertificaat schipper RKM aanvragen, mits u ook voldoet aan de medische eisen.

Deze driedaagse training kost aanvullend € 1.550,– excl. btw op de cursus Aspirant Schipper. Informatie over het reserveren ontvangt u tijdens de lessen.

 

Indien u nog niet in het bezit bent van de functie matroos in uw dienstboekje of een voldoende resultaat voor het praktijk examen Matroos bij het CBR, dan moet u volgens de nieuwe EU-Richtlijn Binnenvaart een 7e examen doen voor competentie 0 (nul). Dit is hetzelfde examen als het praktijk examen Matroos. Er zijn hier vrijstellingen voor te verkrijgen. Voor houders van het Rondvaartdiploma wordt er een vrijstellingsmogelijkheid onderzocht momenteel. Voor dit deel betaalt u anders € 1.025,– excl. btw.

Let op: het hieronder vermelde bedrag is inclusief 21% btw. Het bedrag excl. btw is € 2.250,–

  • Plaatshouder

    Aspirant Schipper (Groot Vaarbewijs)

    [et_pb_section fb_built=”1″ prev_background_color=”#ffffff” _builder_version=”4.16″ use_background_color_gradient=”on” background_color_gradient_stops=”rgba(0,159,228,0) 22%|rgba(29,112,184,0.64) 86%” background_color_gradient_overlays_image=”on” background_color_gradient_start=”rgba(0,159,228,0)” b

    x

  • , Aspirant Schipper (Groot Vaarbewijs), Vaarplezier

    Veelgestelde vragen

    Waarom is het handig om het Klein Vaarbewijs te halen, ook als ik het niet verplicht hoef te hebben?

    Omdat u wél de regels moet kennen. U kunt het vergelijken met fietsen: ook daarvoor hebt u geen rijbewijs nodig, maar u krijgt wel een bekeuring als u op de stoep fietst. Zo is het ook met varen; als u overtredingen begaat, kunt u daar voor bekeurd worden. En dat gebeurt ook regelmatig!

    Wanneer is het Klein Vaarbewijs verplicht?

    Als u in een boot vaart die langer is dan 15 meter of sneller kan dan 20 km/h, bent u volgens de wet verplicht het Klein Vaarbewijs te hebben en te kunnen tonen bij controle. In het buitenland kunt u meestal pas een boot huren als u een ICC kunt laten zien. Die behaalt u tegenwoordig automatisch met uw diploma Klein Vaarbewijs in Nederland.
    Maar los van deze verplichting wordt u wél geacht de regels, borden en betonning te kennen als u het water op gaat. U kunt een boete krijgen als u daar fouten mee maakt. Dus gaat u het water op, is het sowieso raadzaam het Klein Vaarbewijs te halen.

    Wat is het verschil tussen Klein Vaarbewijs 1 en 2?

    Dat heeft te maken met het vaargebied: Klein Vaarbewijs 1 is geldig op de binnenwateren, Klein Vaarbewijs 2 ook op ruimer water, waaronder het IJsselmeer, Markermeer, Waddenzee, Westerschelde, Oosterschelde en Eems/Dollard. Kijk voor meer informatie op https://vaarplezier.nl/blog/vaarbewijs-1-of-2/

    Waarom een cursus Klein Vaarbewijs 1 bij Vaarplezier?

    Omdat Vaarplezier theorie en praktijk aan elkaar koppelt. Met slechts twee lesdagen, waarvan één theorie en één praktijk krijgt u de lesstof op een gemakkelijke en overzichtelijke manier gepresenteerd, oefent u op de praktijkdag daadwerkelijk met de boot zelf en gaat u met medecursisten alle vaarregels, betonning en verkeersborden oefenen en in de praktijk zien.

    Waarom zit er ook praktijk in de Vaarplezier-cursus?

    Omdat het leuk is én helpt u beter voor te bereiden op het examen. Er zou diverse onderdelen van de theorie, die best lastig zijn als u weinig vaart en deze onderdelen niet al in de praktijk hebt ervaren. Denk bijvoorbeeld aan de wielwerking van de schroef, of het afvaren op de spring van de boot. Klinkt nu ingewikkeld, maar als u dat een paar geoefend heeft aan boord van één van onze lesboten, kent dat geen geheimen meer voor u! En ook de voorrangsregels, verkeersborden en techniek worden veel eenvoudiger als u het eens in de praktijk van een ervaren docent krijgt uitgelegd en u er zelf mee mag oefenen.

    Dus met de praktijkdag erbij, komt u veel beter voorbereid aan de start van het examen. En dat is te zien aan onze slagingspercentages!

    Hoe boek ik een cursus Klein Vaarbewijs 1 bij Vaarplezier?

    Dat is heel simpel:

    • U kiest in het boekingsscherm een locatie en vervolgens een datum waarop u de theoriedag wilt volgen
    • U boekt en betaalt de cursus
    • Zodra u betaald heeft, ontvangt u een mail met de uitleg hoe u de praktijkdag kunt selecteren. Die zijn er in ruime hoeveelheden, zowel in het weekend als op doordeweekse dagen! Maakt u zich dus geen zorgen dat u geen geschikte datum vindt.

    Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.