Een Vaarbewijs halen was nog nooit zo leuk!
Want Vaarplezier verzorgt vaarbewijs cursussen met theorie én theorie-op-de-boot. Voor zowel Klein Vaarbewijs 1, Klein Vaarbewijs 2, Marifoon, Veiligheidstrainingen als een complete beroepsopleiding als NauPro Vaarbewijs of Rondvaartschipper! Allemaal vanuit de gedachte dat als je theorie én praktijk doet, de leerstof véél beter blijft hangen en daarmee de slagingskans enorm toeneemt. En dat blijkt uit de slagingspercentages van 92% de eerste keer!
Vaarplezier werkt samen met










Vaaropleidingen van Vaarplezier
Of je nu gaat voor je Klein Vaarbewijs 1, Klein Vaarbewijs 2, de Introcursus Vaarregels, je marifooncertificaat of een beroepsopleiding als NauPro Vaarbewijs of Rondvaartschipper: het Vaarbewijs halen was nog nooit zo leuk! Want bij ons doe je voor je Klein Vaarbewijs 1 en 2 twéé dagen theorie, waarvan één op de boot (uniek in Nederland!). Dat is leuker, eenvoudig en wel zo logisch. En dat resulteert in onze hoge slagingspercentages.
Lees hieronder het Vaarplezier Magazine met leuke tips en wetenswaardigheden en alles over onze cursussen, recensies en partners.
De cursus Klein Vaarbewijs 1 en 2 van Vaarplezier bestaat uit twee dagen, waarvan één normale theoriedag en één theoriedag op de boot. Tijdens de ‘normale’ theoriedag nemen we alle stof door, leggen we je uit waar je speciaal op moet letten en hoe je belangrijke zaken gemakkelijk kunt onthouden. Op de theorie-dag-op-de-boot gaan we voor het Klein Vaarbewijs 1 het water op om de voorrangsregels, de verkeersborden en de betonning in de praktijk te zien én te oefenen. En we nemen de stof voor het Klein Vaarbewijs door over aanleggen, de box invaren, het gebruik van de wielwerking van je schroef, veiligheid en techniek. Voor Klein Vaarbewijs 2 gaan we de tweede dag het IJsselmeer oversteken en ga je alle theoretische stof over navigeren, meteo en tochtvoorbereiding in de praktijk leren.
Na deze dagen kun je in ons overzichtelijke naslagwerk alles nog eens rustig doorkijken en ben je helemaal klaar voor je examen!
De cursussen worden bovendien op een flink aantal locaties door heel Nederland gehouden, zodat er altijd een les bij jou in de buurt te vinden is.

Vaarplezier locaties

Vaarplezier de Serie
Voorbereiden op de cursus Klein Vaarbewijs 1? Nog even wat kennis bijspijkeren? Hebt u een boot gehuurd en wilt u nog iets weten over de voorrangsregels? Kijk naar Vaarplezier de Serie !
Vaarplezier de Serie bestaat uit tientallen afleveringen van allemaal een paar momenten. Per aflevering behandelen we een specifiek onderwerp. Bijvoorbeeld: je boot in een box afmeren, de lichten en tekens op bruggen, het verschil tussen zwemvesten en reddingsvesten, de verschillende voorrangsregels, de verlichting van schepen, wat te doen bij harde wind, hoe meer je je boot af aan de steiger, het onderhoud van je buitenboordmotor etc etc.
We maken er nog steeds filmpjes bij, dus check regelmatig of er nieuwe video’s aanwezig zijn.

Recente blogs
Vaarplezier start opleiding tot Rondvaartschipper
Persbericht VAARPLEZIER START MET PRAKTIJKOPLEIDING RONDVAARTSCHIPPERS IN AMSTERDAM AMSTERDAM, 23 mei 2019 – Vaarplezier start dit voorjaar met het opleiden van Rondvaartschippers voor het Praktijkdiploma Rondvaartschippers Beperkt Vaargebied. Met een deel vaarles...
Zwemvest of reddingsvest? En wanneer ook alweer?
Je hebt reddingsvesten en zwemvesten. Wanneer gebruik je welke? En welke vormen hebben ze? Dat gaan we hieronder toelichten.
Zwemvesten hebben een drijfvermogen van 50 Newton en worden aangeduid met 50N. Dat is nuttig voor bijvoorbeeld kinderen aan boord. Zwemvesten zijn echter geen officiële reddingsmiddelen. En in sommige gevallen moet je reddingsvesten aan boord hebben. Die moeten dan een drijfvermogen hebben van 100 Newton of meer. Ze zijn er ook in versies van 150 N en 275 N. Die laatste worden met name op zee gebruikt.
Vaarbewijs 1 of 2?
In Nederland heb je een Klein Vaarbewijs nodig als je vaart op een boot die langer is dan 15 meter (tot 20 meter voor beroepsvaart of 25 meter voor pleziervaart) of sneller kan (dus niet: ‘gaat’) dan 20 km/u. Dan is het verplicht. Die snelheid bereik je al vlot en de...